Разширено търсене

5. Франчайзинг

Бизнес моделът на франчайзинга привлича много хора в България, които искат да започнат и управляват собствен бизнес. Франчайзингът се възприема като по-малко рискова и независима инициатива, поради предимството на стартиране на бизнес, подкрепено  с основата на доказана търговска марка, както и незабавен достъп до реквизити и инфраструктура, а не за стартиращо налагане на нови брандове.

 

  • Първите франчайзи са се появили в България през 70-те години на миналия век, но в средата на 90-те години, индустрията започва да се развива по-силно.
  • В много сектори вече присъстват големи франчайзи (или вериги, които използват франчайз).
  • Въпреки това, голяма част от населението все още е наясно с тази система, отчасти заради ограничената налична информация.
  • Голяма част от франчайз марките е в ръцете на гръцки компании.
  • Атрактивността на България се е увеличила много, с влизането в Европейския съюз, което привлече повече инвестиции и франчайзинг. През следващите няколко години продължи процеса на създаване на важните канали от най-реномираните марки.

 

Цени:

 

  • Средна цена за започване на франчайзинг в България е 5 900 лв. (за сравнение - това е 40 000 долара в САЩ).
  • Средните месечни роялти са 4,9% от оборота.
  • Средната начална инвестиция във франчайзинг бизнес е 29 500 лева.
  • Среден брой на единиците на франчайзингови вериги в България: 11.
  • Договорите са средно за период от 5 години.

 

Факти

 

В края на 2008 г. в България има 1 478 франчайзингови бизнес единици от 60 компании. През 2009 г. броят на единиците е 2211, а през 2010 - 2954.

 

През 2009 г. фирмите, които предоставят франчайз права, са над 80 - 62% от тях са български и 68% са действали в България за повече от 5 години. През 2010 г. броят на франчайзинг компаниите в България е 198 (64% са български).

 

Анкетираните посочват, че само 28% от кандидатите за франчайз са направили добро проучване на бизнес модела, преди да приемат предложението.

 

Характеристики на франчайзополучатели

Най-популярните бизнес сектори са: храна (32 в България), козметика, образование, недвижими имоти, хотел.

 

Храни и напитки: "Макдоналдс" (от 2000 г. - преди това не е франчайз), Subway, KFC, Starbucks.

Недвижими имоти: Re / Max,

Козметика: Не Vello

Хотел Holiday Inn, Best Western, Метрополис

Други: Office 1 Superstore;

Каталог на на franchisers: http://www.franchising.bg/buy_franchise_bg.html