Разширено търсене

Логистика

Основни факти

История

Създаване и развитие

Няколко Римски пътища преминавали през България: Виа Понтика, римският път  до провинция Киликия и Виа Милитарис, чието трасе днес съвпада с европейски транспортен коридор 10


1866
В експлоатация е пусната първата жп линия(224 км) между Русе и Варна


1883 - 1885
Ориент Експрес минава през българска територия
1889 SCHENKER отваря първия си офис в София

1919

Първа въздушна поща от София до Варна

1922

Първи услуги по търговско въздушно транспортиране на Летище София



1975 - 1980

СОМАТ, българска компания за спедиция, става най-големият европейски

превозвач с автопарк от над 4000 камиона



1975 - 1980
СОМАТ извършва спедиции до Европа, Азия, Близкия и Далечен Изток, както и Северна Африка и страните на юг от Сахара

1989

Морският търговски флот има 109 кораба

1989

Дължината на жп линиите в България е 4 300 км. 62% от тях са електрифицирани, което нарежда България на седмо място сред европейските и северноамериканските страни.

 

Преходен период и влизане в ЕС

1991 - 1995

Основни европейски/глобални компании в сектора като DHL Willi Betz, In Time влизат в България

2005

Tishman International отваря офис в София като признание за големия потенциал за инвестиции в търговски и жилищни недвижими имоти в България и региона. Понастоящем дружеството управлява развитието на Sofia Airport Center



2006

Фрапорт Туин Стар взема на концесия за 35 години летищата в Бургас и Варна

2006

Летище София, най-голямото пътническо и карго летище в страната, открива Терминал 2, изграден от ЩРАБАГ. От 2006г. е в действие нова система за пистите. Цялостната реконструкция, развитие и разширение струват 210 млн. евро


2007

Влизането ни в ЕС води до либерализация на митническия контрол в Съюза и трансфери от ЕС за подобряване на инфраструктурата

2005 - 2010

Лидл и Кауфланд отварят логистични центрове у нас с обща площ 68 000 кв. м

2010

Външнотърговският стокообмен на България нараства 12 пъти за последните 20 години

2010

Интермодален терминал Яна, който да обслужва европейския и централноазиатския пазар, е открит край София, на пресечните точки на 3 европейски транспортни коридора



2011
60 индустриални зони съществуват в България

 

Сектор "Транспорт и Логистика" представлява около 5% от икономиката по показателите приходи, брой служители и брой компании.

 

 

Размер

% от икономиката

Приходи (хил. Eвро)

3 735 810

4.70

Служители

143 336

5.20

Компании

18 385

4.90

 

 

Направления по страни на товарите, транспортирани по шосе (хил.тона)

Източник: НСИ, 2013

 

 

 

Външна търговия

 

Основните ни търговски партньори

Източник: НСИ, 2013

 

Износ, (€ млн.)

 

Европейски съюз

Балкански страни

Азия

Други страни в Европа, вкл. Русия

Други

Инвестиционни стоки

2 698

232

356

331

192

Суровини

5 912

1 522

1 121

243

692

Потребителски стоки

3 936

304

401

423

55

Общо

12 546

2 058

1 878

997

939

Източник: БНБ, 2013

 


Преглед на инфраструктурата


Пътна инфраструктура:

  • Дължина на пътната мрежа - 19 276 км
  • Магистрали –  437 км

Бъдещо развитие: Завършване на петте магистрали, свързващи българските логистични центрове, Турция и Гърция; рехабилитация на 2 автомобилни пътища, свързващи България и Румъния и изграждане на втори мост над р.Дунав до 2013г.

Железопътна инфраструктура:

  • Дължина на жп мрежата – 4 098 км
  • Електрифицирани линии – 68%
  • Максимална скорост –  80/100 км/ч
  • Нормално междурелсие от 1 435 мм

Бъдещо развитие: Модернизация на петте основни жп трасета, свързващи България с Румъния, Турция и Сърбия и увеличаване на максималната скорост до 160 км/ч

Интермодална инфраструктура:

  • Най-големият международен терминал – Интермодален терминал Яна, София
  • През 2013г. в експлоатация ще бъде пуснат Интермодален терминал Пловдив

Пристанищна инфраструктура:

  • 13 основни пристанища: най-голямо речно пристанище Русе; най-големи морски пристанища Варна и Бургас
  • През 2010г. през българските пристанища са преминали над 200 000 TEU, или над  20 милиона тона

Бъдещо развитие: Подобряване на условията за речен транспорт по река Дунав

Предстоящи концесии :

  • Пристанище Варна (морско)
  • Пристанище Видин (речно)
  • Пристанище Русе (речно)

Летищна инфраструктура:

  • 4 международни летища в България
  • 7 000 000 обслужени пътници през 2011г.
  • 21 000 тона обработени товари през 2010г.

Предстоящи концесии:

  • Летище Пловдив – Карго зона
  • Летище Горна Оряховица
  • Летище Русе

Индустриална инфраструктура:

  • 60 индустриални зони (14 функциониращи)

Основни пътища

Центрове: София

Летище София

  • Товарен капацитет: 20 000 т/год.
  • Пътнически капацитет: 4.4 мил./год
  • Дължина на пистите: 3 200 м
  • Максимален размер на самолет: Boeing 747 and AN-124
  • Капацитет на движението на въздухоплавателните средства за час: 25
  • Време за обработка на пратките: Стандартно - 120 мин.; Експресно – 60 мин.

 

Основано през 1937г. Летище София е най-голямото пътническо и товарно летище в България. Декември 2006г.,  след присъединяването на България в Европейски съюз, нов Втори терминал е пуснат в експлоатация. Работи нова система на пистата за излитане и кацане. Планирано и по нататъшно разширение на летището при присъединяването на България в Шенгенското пространство.

 

Карго терминал

  • Склад под митнически контрол, Транзитна зона, Граничен пункт на ЕС
  • Хладилник и съхранение при дълбоко замразяване
  • Обработка на много големи /тежки товари
  • Над 70 спедиторски компании работят с Летище София, включително FedEx, InTime (UPS); DHL, TNT, DB Schenker
  • Основни пазари: Китай, Германия, Франция, Индия, Израел, Русия, Румъния, Испания, САЩ

Работи втори независим карго терминал на Летище София, който се използва от Авиейшън Сървисиз България - M&M "ООД

 

Интермодален терминал Яна

В непосредствена близост до:

  • Околовръстния път на София
  • 2 магистрали, свързващи София с Варна и Бургас

Интермодален терминал Яна е най-големият терминал в България, опериращ с интермодални и контейнерни превози. Има капацитет от 60 000 кв.м, което позволява да се съхраняват до 1 000 контейнера на ден и разтоварването на 3 влака едновременно. Терминалът предлага широка гама от услуги, като товарене на влак от камион/земя, 20 TEU, 40 TEU, 45 TEU, резервоар, Flat Rack и административни услуги.

 

Терминалът е оборудван с:

  • 4 маневрени локомотиви и 4 депа
  • Подвижна платформа за автомобили
  • Метални подемни съоръжения и резервоари за течно гориво
  • Съоръжения за почистване на контейнери
  • Два товарни влака и автомобилни стендове/везни

Международни партньорства:

Intercontainer, Rail Cargo Austria, Express Interfracht, Adria Combi, Gartner, Kombi Verkehr, Slovenske železnice, БДЖ, "Булмаркет, Schenker, Проктър и Гембъл, Uniliever, Метро Кеш енд Кери, Lidl, BASF, Heineken.

 

Индустриален парк Елин Пелин

 

  • Локация: град Елин Пелин (20 км от София)
  • Обща площ: 1 600 000 кв. м

 

В индустриалния парк Елин Пелин се помещава предимно екологично чиста продукция на компании от леката промишленост и от сектора на високите технологии. Общината е създала компания, която работи по проект за изграждане на инсталация за газови турбини, които да осигурят електричеството и отоплението в района на конкурентни цени.

Свързаност:

  • В близост е до 2 железопътни гари
  • Магистрала на 5 км
  • Летище София на 18 км
  • Пристанище Бургас - 360 км

Инвеститори в индустриалния парк:

Овергаз Инк (природен газ), Паладин Пропърти Дивелопмънт (недвижими имоти), Глориент Инвестмънт" ООД (недвижими имоти), Bogaris Бул "ООД.

 

 

Центрове: Пловдив

Гара Пловдив

  • Стратегическо място в националната железопътна система
  • Оборудвани за обработка на 32 влака на ден
  • 2 000 вагона на ден могат да бъдат разтоварени

През юли 2011г., проектът за изграждането на Интермодален терминал стана приоритетен за правителството. Първата фаза на терминала се очаква да бъде в експлоатация до 2013г.

 

Летище Пловдив

  • Местоположение: 12 км югоизточно от Пловдив
  • Дължина на пистата: 2 500 m
  • 13 въздухоплавателни средства
  • През 2009г. беше направена инвестиция от €40 млн. в инфраструктурата на летището
  • Летище Пловдив предлага най-ниските летищни такси в България; през май, 2010г. беше одобрено намаляване на правителствените такси с 50%
  • Карго самолетите включват AN-124 Ruslan, Boeing 737, IL-76

Индустриална зона Марица (Пловдив)

Индустриална и търговска зона Марица е построена на обща площ 3 000 000 m2, включваща митнически терминал. Услугите, които се предоставят на инвеститорите, включват: издаване на необходимите първоначални разрешителни за изграждане и строителство, проектиране и изграждане на промишленото производство, отдаване под наем и закупуване на производствени сгради.

Транспортна наличност:

  • ЖП линия 1.5 km
  • Магистрали, граничещи със зоната
  • Летище Пловдив– 18 km
  • Пристанище Бургас– 230 km

Настоящи инвеститори: Liebherr - Holding Gmbh (машиностроене); Socotab Llc (тютюнопроизводство); Linde AG (промишлени газове); Ferrero (сладкарски изделия); Schneider Electric (електричество); Mercedes Benz (автомобилостроене); Bosch Group (домакински уреди, автомобилостроене); Vedisped Customs Terminal.

 

Центрове: Бургас

Летище Бургас

  • Местоположение: 10 км от Бургас
  • Дължина на пистата: 3 200 м
  • 28 въздухоплавателни средства
  • Максимален размер на самолет: Boeing 747 Jumbo Jet и An 124 Rouslan
  • 2 253 320 пътници през 2011
  • Отличната географска позицията и възможността за интермодално транспортиране по въздушен, морски, ЖП и сухопътен транспорт го прави отлично за просрещане и препращане на карго трафик. Нов карго терминал беше отворен през 2011г.

Пристанище Бургас

  • 3 карго терминала
  • 28 корабни места
  • Максимално газене 15.5 ms
  • Максимален допустим товар на съдовете – 125 000 т
  • Контейнерна площ – 60 000 кв. м
  • Хладилен склад – 7 000 кв. м
  • Обща складова площ: 508 500 кв. м

Бидейки част от пан-европейски коридор VIII и TRACECA,  Пристанище Бургас осигурява достъп до развиващите се пазари в Централна Азия и страните на източния бряг на Черно море.

Пристанище Бургас работи с всички видове карго, включително контейнери, насипни стоки и товари.

Пристанището разполага със склад с контрол на температурата с капацитет от 10 000 тона годишно, свързани с ro-ro корабни места.

Терминал за контейнери 2A

С новия 100-тонен подвижен  кран, скоростта на обработване на контейнери се е удвоила – от 16 на 30 контейнера за час. Пълният капацитет на терминала за контейнери е около 52 000 20-футови контейнери годишно. Новият пристанищен кран за контейнери е в състояние да повдигне 42 тонен контейнер и да повдигне 5 контейнера.

 

Центрове: Варна

Летище Варна

  • Местоположение: 8 km от Варна
  • Дължина на пистата: 2 500 m
  • 24 въздухоплавателни средства
  • Максимален размер на самолет: Boeing 747
  • 1 181 832 пътници през 2011
  • Възможността за интермодално транспортиране чрез въздушен, морски ЖП и сухопътен транспорт го прави отлично за посрещане и препращане на карго товари.
  • Рехабилитация на пистата ще бъде завършена в началото на 2012г.; изгражда се нов пътнически терминал, който е планирано да бъде приключен през 2013г.

Логистичен център Варна

  • Капацитет за складиране: 132 000 кв. м
  • Товаро-разтоварни рампи
  • 3 -метрови врати на височината на дока, обслужващи 300 кв. м
  • Хладилен склад

Логистичният център Варна е инвестиционен проект на „Bulgarian Property Developments”  ЕООД и Colliers International за складиране на товари.

Логистичният център Варна цели да привлече компании от секторите на търговията на дребно и едро на храни и напитки, строителни материали, санитарни облекла, електроника и аксесоари за дома, дистрибуция, спедиция и складиране. Към настоящия момент центърът осигурява готови за употреба пространства.

 

Пристанище Варна

  • 34 корабни места
  • Максимална дълбочина 7.5 м
  • 380 000 кв. м. капацитет за съхранение на открито
  • 62 500 кв. м складове
  • 10 000 кв. м капацитет за съхранение на течности
  • Възможност да се поемат всякакви видове товари, включително контейнери, химикали, зърно и течности

Интермодални транспортни схеми, свързващи Европа и Азия:


Варна-Русе-Дунав:

Товарът се натоварва на вагони на пристанище Варна. Транспортира се  с ЖП или сухопътен транспорт до пристанище Русе, където се натоварва на речни плавателни средства и се изпраща по Дунав или обратното. Тази схема спестява два дни време за корабните оператори.

Варна- Яна:

От май, 2011г., влак с капацитет 75 20-футови контейнери транспортира стока от пристанище Варна до Интермодален терминал Яна, София. Оттам товарът може да бъде транспортиран до Европа с ЖП или сухопътен транспорт.

Varna - Иличевск - Поти/Батуми:

Железопътният-фериботен терминал в пристанище Варна осигурява възможност да се сменят железопътните релси от европейски към руски стандарт и обратното. Товарът се транспортира чрез 4 ферибота с капацитет 108 жп вагони или 920 камиона.

 

Центрове: Русе

Летище Русе


  • Международен статут
  • 3 въздухоплавателни средства
  • Максимален размер на самолет- IL-76
  • ЖП терминал на 10 км разстояние

Летище Русе се намира на 18 км южно от гр. Русе. В момента то не функционира. Въпреки това, добрата локация и достатъчното място за разширяване се разглеждат като възможни драйвери за бъдещо развитие. Отдалечеността от големите градове и възможността за кацане на шумни самолети, също се отчита като предимство.

Пристанище Русе

 

  • 2 товарни терминала
  • Ro-Ro терминал
  • 25 корабни места
  • 208 100 кв. м. склад на открито
  • 22 700 кв. м. закрити складове

Пристанище Русе е най-голямото дунавско пристанище в България. Държавната фирма "Пристанищен комплекс Русе" е оператор на пристанището, както и на пристанищата Никопол, Тутракан и Силистра. Пристанище Русе е оборудвано с 29 крана с капацитет от 5 до 32 тона и един 100-тонен плаващ кран, така че да се справят с контейнери от 3 и 5 тона, както и големи и тежки контейнери и тежки товарни единици (до 64 тона).

Средната дълбочина на лимана на прилива 0 е между 1 - 2.5 м.

Пристанището притежава 600 000 кв.м. подходящи да бъдат разработени за обработка на товарите.

Ro-Ro терминал:

  • Едновременна работа на две плавателни средства
  • 2 места за паркиране – всяко за по 80 камиона

Индустриален парк Русе

Местоположение: гр. Русе

Обща площ: 640 000 кв. м

 

Русенската свободна зона е основана през 1988г. като основен център за внос и износ, осигурявайки митнически и данъчни стимули за инвеститори и търговци, работеща на нейната територия.

Зоната е в непосредствена близост до най-голямото българско речно пристанище на Дунав, както и на само 1ч път от Букурещ, който е един от най-големите пазари в Югоизточна Европа.

Транспортни възможности

  • ЖП линия Русе-Силистра
  • Магистрала
  • Летище Букурещ – 70 km
  • Летище Варна –190 km
  • Морско пристанище Варна– 200 km
  • Речно пристанище Русе – 2 km

Настоящи инвеститори:

Montupet (автомобилна индустрия), Keros Bulgaria (керамика), MBM Metalwork (метално производство)

 

Центрове: Видин

Видинска свободна зона

 

Местоположение: гр. Видин

Обща площ: 308 627m²

  • В близост до фериботния терминал Видин-Калафат и Видинския Дунав мост
  • Модерни складови съоръжения, разположени на 7 300 кв.м, от които 3 000 кв.м са застроена площ
  • Товарно пристанище е в процес на изграждане

Транспортни възможности:

  • Товарна ЖП гара
  • Видинско речно пристанище
  • Магистрала
  • Летище София – 194 km

 

Дунавски пристанища

Пристанище Видин

 

Северно пристанище Видин

  • 12 000 кв. м
  • Разположен непосредствено до Дунав мост - Видин
  • Сертифициран за поемане на товарни операции – 20-футови контейнери, зърно, метали, насипни товари, палети и дървен материал
  • Използва се за превоз на пътници и товари с Ро-ро кораби (потенциален капацитет от 100K TIR-s/на година)

Пристанище Видин

Южен (товарен) терминал

  • 200 m по дължината на реката
  • 48 000 кв. м
  • 200 m от коридор IV

Пристанище Свищов

  • Обща площ: 350 000 кв.м
  • Открита складова площ– 66 600 кв.м
  • Закрита складова площ– 6 620 кв.м
  • 8 корабни места(7 за превоз на товари)
  • 1 новопостроена Ro-Ro платформа за товарене
  • Близост до пан-европейските транспортни коридори VIII и IX
  • Три модални връзки „кораб-влак-автомобил“
  • Възможности за всички операции на карго товари
  • Предоставена концесия за Драгажен флот "АД" Истър "- Свищов
  • Намира се на най-краткия маршрут Румъния - България - Турция